Nascholing

Management

Groep Seflie

Management

Groepsdynamica, verbindende communicatie en conflictmanagement

Inhoud

Als klasleraar krijg je te maken met een hele reeks van opdrachten. Je doet veel gesprekken (leerling, klas, ouders). Je moet ingrijpen als er conflicten zijn. Je hebt inzicht nodig in wat er zich in een klas afspeelt. Het enige “middel” dat je hebt, ben je zelf!

We kijken vanuit een systemische invalshoek naar onze eigen positie en geschiedenis.

Deze training helpt je om je opdracht als klasleraar nog beter tot een goed einde te brengen.

1. Opstart

  • Kennismaking met het model TGI (basis)

 

2. Kijken met een systemische bril naar groepsdynamische processen 

  • We reiken instrumenten aan waarmee de deelnemers aan de slag kunnen.

    • Herkennen van rollen en posities in een groep

    • Groepsfasering

    • Psychologische rollen in groepen

    • Rekening houden met de sociale realiteit

 

3. De kracht van verbindende communicatie

  • Hoe kan ik beter leren communiceren (naar leerling, klas, ouders)?

    • Opfrissen basisinzichten verbindende communicatie

    • Kennismaking bemiddelen

    • Het vier orenmodel, ijsbergmodel

    • Gesprekstechnieken

    • Wat is mijn communicatiestijl, wat zijn mijn valkuilen en mijn uitdagingen?

 

4. Heb ik een conflict of heeft het conflict mij? Conflicten onder de loep van het systeem

  • We reiken inzichten en vaardigheden aan.

    • Basiselementen assertiviteit, wat is effectief communiceren?

    • Welke fasen zijn er in conflicten en wanneer kan ik wel nog of niet meer ingrijpen?

    • De machtsdriehoek: hoe ga ik zelf om met conflicten? Welk conflicttype ben ik?

    • De mens in conflict.

Lesgever

Erwin Vermesen, heeft gewerkt in het deeltijds onderwijs en werkt als navormer, systeemcoach en familieopsteller.

 

Doelgroep

Leerkrachten alle graden 

 

Data

Donderdag 3 februari 2022

EN

Dinsdag 15 februari 2022

EN

Vrijdag 25 februari 2022

 

Uur

Telkens van 8.45 uur tot 15.45 uur

 

Aantal deelnemers

Max. 18

Coachen van moeilijke klasgroepen

Inhoud

Iedere leerkracht die een tijdje in een klas met jongeren (met of zonder  moeilijkheden) werkt, zal het wel eens meegemaakt hebben. De klas lijkt wel  een heksenketel. De jongeren dagen de leerkracht uit, zijn moeilijk te corrigeren,  zijn niet aan het werk te krijgen, maken om de haverklap ruzie met elkaar,  spijbelen, enz … . Het ene conflict versterkt het andere en de sfeer is compleet  weg. Er is geen lijn meer in te krijgen. 

Vooral de jongere leerkrachten staan  onder druk en zien geen uitweg meer. De druk op het leerkrachtenkorps wordt  groot en ieder zoekt voor zichzelf een uitweg. Het zijn momenten waarop je je  als leerkracht afvraagt waarom je dit beroep hebt gekozen.  Het is geen sinecure om op die momenten met de collega’s in dialoog te gaan.  De open communicatie wordt vlug geruild voor wederzijdse verwijten, het  zoeken van de schuld buiten het team en de onschuld binnen het team. Het zicht is wat vertroebeld. Wat valt er dan nog te zeggen?  Wonderoplossingen zijn er niet. Zelfs het verwijderen van de ‘lastigste’  jongeren uit de klas is geen garantie voor herstel.  Toch leert de ervaring dat wat extra ondersteuning en een gedegen methodische  aanpak teams terug in beweging kan zetten om situatie te doen keren om van  de klas terug een ‘leef’-groep te maken. Vanuit het Time-in project van Zorgdorpen VZW proberen we eigenaarschap te activeren bij leerlingen, ouders, klassen, leerkrachten en het team gebaseerd op 10 werkprincipes.

Lesgever

Geert Stroobant

 

Doelgroep

Leerkrachten alle graden 

 

Data

Donderdag 18 november 2021

EN

Dinsdag 30 november 2021

 

Uur

Telkens van 8.30 uur tot 12.00 uur

 

Aantal deelnemers

Max. 18